تاثیر ورزش بر اضطراب چیست؟
زمان مطالعه: 6 دقیقه
تاثیر ورزش بر اضطراب
زمان مطالعه: 6 دقیقه

بسیاری از افراد بلافاصله پس از اینکه متوجه می‌شوند که به اضطراب مبتلا شده‌اند به دنبال درمان آن می‌گردند. ممکن است نزد پزشک بروید و دارو مصرف کنید. یا شروع به جستجو برای یک مشاور کنید. ممکن است سعی کنید رویکرد طبیعی‌تری داشته باشید و از داروهای گیاهی استفاده کنید. حتی ممکن است همه این موارد را با هم امتحان کنید. اما چیزی که نمی‌دانید این است که روشی برای مدیریت اضطراب وجود دارد که به اندازه برخی داروها قدرتمند است. این روش نه تنها عوارض جانبی ندارد بلکه شما را سالم‌ و قوی‌تر هم می‌کند. روشی که به راحتی می‌توانید آن را در زندگی خود ادغام کنید و تنها چیزی که ممکن است برای آن نیاز به خرید داشته باشید کفش‌های نو است. در این مقاله مشخص می‌شود که تاثیر ورزش بر اضطراب چیست و می‌توانید یک راه مقابله با افسردگی عالی را بشناسید!

تاثیر ورزش روی اضطراب

چیزی که بسیاری از مردم متوجه نشده‌اند، این است که ورزش روزانه به تنهایی می‌تواند به اندازه کافی قدرتمند باشد که اضطراب شما را به شدت کاهش دهد. مطالعات بارها و بارها نشان داده‌اند که تاثیر ورزش بر اضطراب چیست. یک رابطه فوق‌العاده قوی بین اضطراب و ورزش وجود دارد . رابطه‌ای که می‌تواند ترازو را به سمت زندگی بدون اضطراب تغییر دهد.

این احتمال وجود دارد که شما یا یکی از نزدیکان‌تان با اضطراب دست و پنجه نرم کنید. از هر پنج آمریکایی بالای 18 سال یک‌ نفر، و از هر سه نوجوان 13 تا 18 ساله، یک نفر در سال گذشته دچار اختلال اضطراب مزمن بوده‌ است. زمانی که با دانشجویان صحبت می‌کنیم، اصلا تعجب نمی‌کنند که 63 درصد از دانش‌آموزان در طول سال اول خود اضطراب شدیدی را احساس می‌کنند.

اضطراب می‌تواند اثرات بسیاری داشته‌باشد: خطر ابتلا به سایر اختلالات روانپزشکی مانند افسردگی را در فرد افزایش دهد و می‌تواند به دیابت و مشکلات قلبی عروقی منجر شود. یک مطالعه نشان می‌دهد که افراد مبتلا به اضطراب بی‌تحرک‌تر هستند و فعالیت‌های بدنی کمتری دارند. یکی از راه‌حل‌های غیرپزشکی برای پیشگیری و درمان افراد مبتلا به اضطراب، بستن بند کفش‌ها و خروج از خانه است.

بی تحرکی و استرس

رابطه بی‌تحرکی و تاثیر ورزش بر اضطراب چیست

این رابطه در واقع از عدم فعالیت و تحرک شروع می‌شود. مطالعات، ارتباط بسیار قوی بین کمبود فعالیت‌بدنی و ایجاد اختلالات اضطرابی را نشان داده‌اند. بسیاری از دلایل ایجاد استرس به واسطه بی‌تحرکی عبارتند از:

انرژی استفاده نشده

یکی از دلایلی که اغلب برای اضطراب ذکر می‌شود، انرژی استفاده نشده است! بدن شما برای حرکت ساخته شده و متأسفانه وقتی حرکت نمی‌کنید بدن دچار تنش می‌شود. شما می‌توانید این را در مورد سگ‌ها ببینید: سگ‌هایی که پیاده‌روی روزانه خود را انجام نمی‌دهند، اغلب مضطرب و پرخاشگر می‌شوند، زیرا اگر انرژی خود را به کار نگیرند، این انرژی ابتدا به تنش فیزیکی و سپس به تنش روانی تبدیل می‌شود.

افزایش هورمون استرس

 هنگامی که احساس استرس می‌کنید، بدن شما هورمونی به نام کورتیزول ترشح می‌کند. شواهدی وجود دارد مبنی بر این‌که حرکت عاملی است که کورتیزول را کاهش می‌دهد و آن را به سطح طبیعی باز می‌گرداند.اضطراب ناشی از سیستم «جنگ یا گریز» است. وقتی بدن شما آن را تجربه می کند، از شما انتظار دارد که بجنگید یا فرار کنید اما با بی‌تحرکی و انجام ندادن هیچ کاری، بدن شما شروع به تولید نادرست هورمون‌های استرس و اضطراب می‌کند کند.

اختلال در عملکرد سیستم‌ایمنی

ورزش همچنین برای تنظیم سیستم ایمنی‌بدن و حفظ تعادل هورمونی ضروری است. دلایل بسیاری وجود دارد که باور کنیم بی‌تحرکی باعث برهم خوردن تعادل هورمونی بدن می‌شود. هورمون‌های شادی‌آور کمتری ترشح شده و به هورمون‌های استرس و اضطراب اجازه بیشتر شدن می‌دهد. همینطور ترشح هورمون‌ها و موادی که باعث تقویت سیستم‌ایمنی می‌شود هم مختل می‌شود.

بنابراین اگر دلایل بالا و یا هر مکانیسم دیگری باعث بروز اضطراب شود، شواهدی وجود دارد که عدم تحرک یکی از مسائل اصلی است که منجر به ایجاد اضطراب می‌شود.

بعد از دلایلی که گفته شد، هنوز هم برای شما سوال است که تاثیر ورزش بر اضطراب چیست؟

تاثیر ورزش بر سلامت روان

تاثیر ورزش بر سلامت روان و اضطراب

کم‌تحرکی دلیل اضطراب برای همه نیست. برخی از افراد از نظر ژنتیکی مستعد اضطراب هستند. برخی، تجربیاتی در گذشته داشته‌اند که تاثیر آن‌ها موجب به وجود آمدن علائم اضطراب در آن‌ها شده است. بی‌تحرکی باعث اضطراب شما شده باشد یا نه، دلایلی وجود دارد که ورزش به تنهایی می‌تواند یکی از بهترین راه‌ها برای مدیریت آن باشد.

مدیریت اضطراب در مورد انجام رفتارهایی است که با اضطراب مبارزه می‌کنند و ورزش، یکی از بهترین درمان‌‌های موثر بر اضطراب است.

پیشگیری از کم‌تحرکی

اولین و مهم‌ترین دلیل این است که ورزش نقطه مقابل بی‌تحرکی است. اگر در حال ورزش هستید، دیگر اثرات عدم‌تحرک وجود نخواهد داشت. حتی اگر بی‌تحرکی باعث اضطراب شما نشده باشد، اغلب باعث تشدید آن می‌شود. ورزش احتمال اینکه استرس و اضطراب‌تان تشدید شود را کاهش می‌دهد.

انتشار انتقال دهنده های عصبی “آرامش”

دلیل اصلی که ورزش به عنوان یک راه‌حل موثر مدیریت اضطراب عمل می‌کند این است که تاثیر ورزش بر اضطراب مشابه بعضی از داروهای اضطراب است. ورزش باعث ترشح اندورفین در مغز می‌شود که از مسکن‌های طبیعی بدن هستند. آن‌ها از نظر فنی برای جلوگیری از ایجاد درد از ورزش آزاد می‌شوند، اما در تنظیم خلق و خو و آرامش ذهن نیز نقش دارند.

سوزاندن کورتیزول

تقریباً همه کسانی که با اضطراب زندگی می‌کنند احتمالاً کورتیزول اضافی در بدن خود دارند که این نتیجه استرسی است که اضطراب بر آن‌ها وارد می‌کند. ورزش، کورتیزول را کاهش می‌دهد و از بسیاری از علائمی که منجر به اضطراب بیشتر می‌شود، مانند مشکلات تمرکز و خستگی جلوگیری می‌کند.

بهبود خواب

ورزش همچنین بدن را به قدری خسته می‌کند که خوابیدن آسان‌تر می شود؛ اختلالی که بسیاری از مبتلایان به اضطراب با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و مدیریت آن برای مبارزه با اضطراب بسیار مهم است.

فعالیت سالم

در نهایت، ورزش به طور کلی ابزاری برای مقابله سالم است. مقابله به این معنی که مطمئن شوید زمان خود را به روش‌هایی سپری می‌کنید که برای سلامت روان شما مفید است، و ورزش مطمئنا راهی برای انجام آن است.

دلایل بی‌شماری دیگری وجود دارد که چرا ورزش ممکن است به کاهش اضطراب کمک کند. ورزش اعتماد به نفس را بهبود می‌بخشد. تضمین می‌کند که بدن شما سالم است و سلامتی برای حفظ سلامت روان بسیار مهم است. همچنین به بدن کمک می‌کند تا کارآمدتر باشد و از هرگونه “اشتعال نادرست” که ممکن است باعث اضطراب مداوم شود جلوگیری کند.

ورزش و سلامت روان

چه ورزش‌هایی علائم اضطراب شما را بهبود می‌بخشد؟

بسیاری از مردم زمانی که می‌شنوند “ورزش را شروع کن”، فوراً با یک شروع هیجانی از حد می‌گذرند.. وقتی ورزش نکرده‌اید، انجام تمرینات ورزشی می‌تواند بسیار سخت باشد. لازم به ذکر است که شروع ورزش در ابتدا سخت است. بدن شما باید به تنفس و تمرین عادت کند که معمولاً چند هفته به‌ طول می‌انجامد.

یک خبر خوب! شما نیازی به ورزش شدید ندارید. شما فقط باید از بی‌تحرکی بیرون بیایید و حرکت کنید.

این بدان معنا نیست که شما نباید سعی کنید راه خود را به سمت تمرینات شدیدتر افزایش دهید. برای برخی از فواید ورزش و تاثیر آن بر اضطراب، به ویژه ترشح اندورفین باید تا حد امکان شدید ورزش کنید. اما مهم‌ترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که برخیزید و حرکت کنید، و اگر به سادگی بسکتبال بازی کنید یا یک بار در روز دوچرخه‌سواری کنید، تفاوت محسوسی خواهید دید.

چه ورزش‌هایی برای استرس مفید است؟

چگونه ورزش را شروع کنید؟

شما می‌توانید ورزش را به سادگی با قدم‌زدن در اطراف خانه خود شروع کنید. اگر احساس می‌کنید از تناسب‌اندام خارج شده‌اید، به راه رفتن بپردازید. وقتی با تلفن هستید، وقتی در حال تماشای تلویزیون هستید ، مهم نیست در حال چه کاری هستید، سعی کنید خود را در حال حرکت نگه دارید. همچنین می‌توانید موارد زیر را در نظر بگیرید:

حرکات کششی: برای مدت طولانی بدون حرکت ننشینید. هر 15 دقیقه یک‌بار بایستید و حرکات کششی انجام دهید. مطمئن شوید که هرگز اجازه ندهید بدن‌تان خشک شود و به یک حالت بماند.

همه جا پیاده‌روی کنید: پیاده‌روی واقعا ورزش خوبی است. تمام بدن شما حرکت می‌کند و وقتی بدن شما در حال حرکت است، در حال ورزش هستید. اگر جایی برای رفتن دارید تا آن‌جا قدم بزنید.

دوچرخه بگیرید: درست مانند پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری می‌تواند فوق‌العاده به سلامتی شما کمک کند. اگر می‌خواهید مسافت بیشتری را طی کنید، استفاده از دوچرخه راهی سریع و آسان برای رسیدن به آن‌جا است که به شما اطمینان می‌دهد و می‌توانید از ماشین عبور کنید.

ورزش‌های آرام انجام دهید: هیچ ورزشی وجود ندارد که مفید نباشد. خواه بولینگ، بدمینتون، بیسبال، بسکتبال، فوتبال، یا رقص، اگر یک ورزش باشد، چیزی است که گردش خون شما را به جریان می‌اندازد و اضطراب را کاهش می‌دهد.

حرکت حرکت است. اگر به طور مداوم از عضلات و قلب خود استفاده می‌کنید، حتی اگر مصرف انرژی آن حرکت کم باشد، به کاهش علائم کلی اضطراب خود کمک می‌کنید.

مدیریت اضطراب

ممکن است بهانه به نظر برسد تا شما را به ورزش وادار کند. ممکن است شبیه یک رویا به نظر برسد. اما هیچ کدام از این‌ها نیست. ورزش برای مدیریت اضطراب بسیار مؤثر است و تاثیر زیادی در نحوه برخورد شما با اضطراب و استرس ایجاد می‌کند. اینکه تاثیر ورزش بر اضطراب چیست، سوالیست که بی‌نهایت پاسخ دارد و همین بس که ورزش و تحرک حال شما را بهتر می‌کند. همین موضوع دلیل کافی برای جواب به سوال “تاثیر ورزش بر اضطراب چیست” است.

منبع:
calmclinic

مطالب
بیشتر