دفاع شخصی؛ یک ضرورت یا یک انتخاب
زمان مطالعه: 3 دقیقه
دفاع شخصی
زمان مطالعه: 3 دقیقه

شاید برای همه ما پیش آمده باشد که در خیابان  به این فکر کنیم که باید مهارت بیش‌تری در دفاع از خود می‌داشتیم.  ممکن است اگر برخی از مهارت‌های دفاعی را بلد بودیم جیب‌مان را خالی نمی‌کردند! آمارها نشان می‌دهد که از هر سه زن، یک زن در طول زندگی خود قربانی نوعی حمله خشونت‌آمیز می‌شود. اما دفاع شخصی فقط برای محافظت از خود نیست. در این مطلب قصد داریم به این امر بپردازیم که دفاع شخصی چیست و چرا تا این حد مهم است؟

ورزش دفاع شخصی چیست؟

شاید بتوان تعریفی بسیار ساده برای آن ارائه کرد: محافظت از خود در برابر هر گونه آسیب و خطر خارجی در مقابل حریف است. این ورزش شامل انواع متفاوتی از مهارت‌ها و ورزش‌هاست از جمله:

جوجیتسو

تکواندو

موی تای

آیکیدو

و…

8 نکته از مزایای یادگیری دفاع شخصی

1-اعتماد به‌نفس خودمان را افزایش می‌دهیم

یکی از بزرگ‌ترین مزایای این ورزش، افزایش محسوس اعتمادبه‌نفس است. خیلی از ما به دلیل تجربیات شخصی یا دیدن اخبار منفی نمی‌توانیم از خود دفاع کنیم. این کلاس‌ها اعتماد به نفس را در ما ایجاد می‌کند. اگر مورد آزار و اذیت قرار بگیریم، این یک راه عالی برای محافظت از خود و افزایش اعتماد به نفس است که در نهایت ما را تبدیل به فرد بهتری می‌کند.

2- افزایش تمرکز و خودانضباطی

دفاع شخصی فقط اعتماد به نفس را افزایش نمی‌دهد بلکه باعث می‌شود ما به محیط پیرامون خود بیش‌تر توجه کنیم. علاوه بر این تاثیر بسیار زیادی  بر خودانضباطی ما خواهد داشت. به‌ یاد داشته باشیم که اگر  آن را به‌ طور مداوم تمرین نکنیم، نمی‌توانیم در آن پیشرفت کنیم.

3- افزایش تعادل رفتاری

انجام همزمان دو کار هنری است که خیلی از ما فاقد آن هستیم. یکی از مزایای این ورزش حفظ تعادل و همچنین تمرکز بر دو کار است. این ورزش به ما یاد می‌دهد که چگونه بر دو کار به طور همزمان تمرکز کنیم و همچنین نقاط مختلفی از بدن خود را درگیر کنیم. از طریق به دست آوردن کنترل و تعادل بدن، آمادگی بیشتری برای محافظت از خود خواهیم داشت.

 دفاع شخصی چیست

4- ارتقای سطح بدنی‌مان با ورزش دفاع شخصی

هدف اصلی آموزش و کلاس دفاع شخصی این است که ما را برای هر موقعیتی که ممکن است به ما  آسیب برساند آماده کند. وقتی صحبت از دفاع شخصی می‌شود، آمادگی جسمانی بسیار مهم است.

 آموزش و تمرین ما را برای تخلیه آدرنالین آماده می‌کند. وقتی که شما مجبور به محافظت از خود می‌شوید در چند ثانیه اول درگیری، بدن شما شروع به تخلیه آدرنالین می‌کند. پس از تخلیه آدرنالین به احتمال زیاد بدن ما خالی می‌کند و نمی‌تواند واکنش اولیه را به موقعیت نشان بدهد. بنابراین نیاز است که سطح توانایی فیزیکی‌مان را افزایش دهیم. به همین دلیل دفاع شخصی بسیار مهم است.

5- با آموزش دفاع شخصی عزت نفس‌مان افزایش می‌یابد

دفاع شخصی برای کتک زدن دیگران نیست. در کلاس‌های دفاع شخصی می‌آموزیم که به یکدیگر احترام بگذاریم. این امر باعث می‌شود عزت نفس‌‌مان افزایش بیابد. کلاس‌های دفاع شخصی باعث می‌شود در درجه اول به خودمان احترام بگذاریم تا بتوانیم متقابلا به دیگران نیز احترام بگذاریم.

6- افزایش رفلکس بدنی

آنچه که بسیار مهم است و در کلاس‌های دفاع شخصی می‌آموزیم افزایش رفلکس بدنی در مواجه با حملات حمله‌کننده‌هاست. ما نمی‌توانیم منتظر باشیم که دیگران ما را بزنند. در حقیقت با این ورزش می‌آموزیم که چگونه از خود دفاع کنیم به جای آنکه صرفا واکنش نشان دهیم. در حقیقت نحوه واکنش درست به ما آموزش داده می‌شود.

7- افزایش روحیه جنگندگی

شرکت در این کلاس‌‌ها به ما کمک می‌کند تا نوعی روحیه جنگندگی در خود را افزایش دهیم. همه ما می‌دانیم که اگر به ما حمله شود، آخرین کاری که می‌خواهیم انجام دهیم این است که مغلوب مهاجم شویم. کلاس‌های دفاع شخصی می‌تواند ما را برای نبرد و از همه مهم‌تر بقا آماده کند. اگر مورد حمله قرار گرفتیم، قطعا نمی‌خواهیم به مکان ثانویه منتقل شویم و یادگیری این ورزش در جلوگیری از وقوع آن کمک می‌کند.

8- افزایش حس مثبت امید به زندگی

تمام موارد بالایی باعث می‌شود که حس مثبت امید به زندگی ما افزایش یابد. همان طور که گفتیم با یادگیری دفاع شخصی اعتماد به نفس ما و نیز حس همدلی افزایش می‌یابد و تقویت می‌شود. چه چیزی مهم‌تر از داشتن حس مثبت به زندگی؟!

مهم‌تر از یادگیری این مهارت و مزایایش؛ دانستن چگونگی دفاع مشروع از خود است. این امر نه تنها یک مهارت مهم است بلکه سبب می‌شود تا ما در اجتماع حضور پررنگ‌تر و بدون واهمه‌ای داشته باشیم. در روز‌هایی که تندباد حوادث از پیش خبر نمی‌کند، بهتر است که خود را برای مقابله با آن‌ها، شجاعانه، آماده کنیم.

مطالب
بیشتر