ورزش چگونه به بهبود تروما کمک می‌کند؟
زمان مطالعه: 3 دقیقه
تروما چیست؟
زمان مطالعه: 3 دقیقه

همه ما می‌دانیم که ورزش کردن برای سلامت جسمانی مفید است، اما آیا می‌دانستید که ورزش منظم می‌تواند سلامت روان را نیز بهبود بخشد؟ طبق تحقیقات بدست آمده، ورزش به طور قابل توجهی علائم اختلال استرس پس از تروما (PTSD) را کاهش می‌دهد، کیفیت خواب را بهبود می‌بخشد و افسردگی در افراد مبتلا به PTSD را کاهش می‌دهد. [۱]

تروما چیست؟

تروما ناشی از قرار گرفتن در معرض یک حادثه یا مجموعه‌ای از رویدادها است که از نظر عاطفی آزاردهنده یا تهدید‌کننده باشد. این بیماری اثرات نامطلوبی بر عملکرد و سلامت روانی، جسمی، اجتماعی و عاطفی فرد دارد.

اخبار بد و تروما

ترومای پس از سانحه (PTSD) می‌تواند زندگی افراد مبتلا را به شدت تغییر دهد.
بعضی از اثرات آن عبارتند از: یادآوری گذشته، اضطراب زیاد، تغییرات شخصیتی، دادن پاسخ‌های عجیب، نوسانات خلقی و خواب آشفته که با درمان‌های معمولی شامل داروهای ضدافسردگی و روان‌درمانی می‌توان به بهبود آن‌ کمک کرد.
در تلاش برای ایجاد گزینه‌های درمانی، بسیاری به دنبال درمان‌های فیزیکی مانند ورزش سنگین هستند. می‌دانیم کسانی که به طور منظم ورزش می‌کنند کمتر دچار اضطراب و افسردگی می‌شوند. اما تحقیقات در دانشگاه رجینا نشان داد که دو هفته ورزش شدید مانند دوچرخه سواری ثابت می‌تواند در کاهش علائم PTSD و بهبود خلق و خو مفید باشد.
در حالی که ورزش هوازی به طور قابل توجهی علائم افسردگی را کاهش می‌دهد، تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که ورزش‌هایی مانند یوگا ممکن است به افراد مبتلا به PTSD کمک کند تا بر زمان حال تمرکز کنند، نشخوار فکری را کاهش دهد و با الگوهای تفکر منفی مبارزه کند. [۲]

ورزش و بهبود تروما

ورزش چطور به سلامت روان کمک می‌کند؟


مبتلا به PTSD باشید یا نه، ورزش منظم فواید بسیاری دارد. می‌تواند به سلامت جسمی، مانند بهبود سلامت قلبی، عروقی، کاهش وزن، انعطاف‌پذیری و تحرک بیشتر کمک کند. یا علاوه بر این می‌تواند با کاهش اضطراب و افسردگی، تأثیر مثبتی بر سلامت روان شما داشته باشد. با توجه به فواید ورزش و همچنین مشکلات سلامت روانی و جسمی متعددی که افراد مبتلا به PTSD تجربه می‌کنند، یک رژیم ورزشی منظم ممکن است مزایای زیادی داشته باشد. [۳]


تاثیر ورزش منظم بر علائم تروما


چندین مطالعه به تأثیر یک برنامه ورزشی منظم بر علائم PTSD پرداخته‌اند. در یک مطالعه بر روی بزرگسالان مبتلا به PTSD، یک برنامه ورزشی ۱۲ هفته‌ای که شامل سه جلسه تمرین استقامتی ۳۰دقیقه‌ای در هفته و همچنین پیاده‌روی بود، کاهش قابل توجه علائم PTSD، افسردگی و کیفیت بهتر خواب بعد از انجام آزمایشات را نشان داد.
مروری بر چهار آزمایش درباره تأثیر ورزش منظم بر PTSD نشان داد که فعالیت بدنی به طور قابل‌توجهی علائم افسردگی و PTSD را کاهش می‌دهد.

ورزش مناسب برای سلامت روان و تروما


ورزشی را پیدا کنید که از آن لذت می‌برید. ورزش کردن می‌تواند سرگرم‌کننده باشد، اما گاهی اوقات ناخوشایند هم می‌تواند باشد. انتخاب ورزشی که برای شما لذت بخش است، کمک زیادی می‌کند تا به برنامه ورزشی خود پایبند باشید.

ورزش می‌تواند هر چیزی باشد که ضربان قلب شما را بالا می‌برد: پیاده روی، رقص، کیک بوکسینگ، یوگا، پیلاتس، شنا، صخره‌نوردی و غیره. اگر محدودیت‌های جسمانی دارید که مانع از انجام تمرین‌های شدید می‌شود، تمرین‌های سبک‌تر زیادی نیز وجود دارد که می‌توانید از بین آن‌ها انتخاب کنید.
ورزش کردن PTSD شما را درمان نمی‌کند، اما می‌تواند ابزار ارزشمندی در مدیریت PTSD شما باشد.

شروع برنامه تمرینی


قبل از شروع هر برنامه ورزشی، مهم است که ابتدا با متخصص سلامت یا پزشک خود مشورت کنید. پزشک شما با توجه به اهداف، سن، وزن یا سایر مشکلات سلامت جسمانی که تجربه می‌کنید، به شما کمک می‌کند تا مناسب‌ترین تمرینات را شناسایی کنید.

اگر در حال حاضر با یک مشاور سلامت روان در ارتباط هستید، به او اطلاع دهید که علاقمند به شروع یک برنامه ورزشی هستید. ورزش می‌تواند یک شکل عالی تغییر رفتاری باشد، و اهداف ورزشی شما می‌تواند در کاری که در حال حاضر با درمانگر خود انجام می‌دهید، گنجانده شود.

مطالب
بیشتر