فرزانه فصیحی، دختر تندباد ایران
زمان مطالعه: < 1 دقیقه
فرزانه فصیحی
زمان مطالعه: < 1 دقیقه

بیوگرافی فرزانه فصیحی

دونده و عضو تیم ملی دو و میدانی زنان

فرزانه فصیحی متولد ۱۳ دی ۱۳۷۱ و اصالتا اصفهانی‌ است. او فارغ‌التحصیل لیسانس تربیت‌بدنی از دانشگاه اصفهان می‌باشد و با حمایت  یک خانواده ورزشی به سطح اول دو و میدانی رسید و به دختر تندباد ایران معروف شد.

پدر فرزانه والیبالیست، برادرش مربی شطرنج و مادر مشوق و حامی آ‌ن‌هاست به همین دلیل از همان کودکی ورزش در خانواده آن‌ها جریان داشته است.

فرزانه فصیحی ورزش را از سال ۱۳۷۶ زما‌نی‌ که ۵ ساله بود با ژیمناستیک شروع کرد تا اینکه در مقطع راهنمایی به قهرمانی ایران رسید.

چند سال بعد با تشویق معلم ورزش مدرسه در مسابقه دو شرکت کرد و توانست رکورد دو و میدانی دختران مدارس را بشکند و دو مدال طلا بگیرد. از همان‌ جا بود که به‌ صورت حرفه‌ای وارد این رشته شد.

مسابقات فرزانه فصیحی

فرزانه فصیحی در سال ۲۰۱۶ مدال نقره بخش تیمیِ ۴ در ۴۰۰ متر امدادی در هفتمین دوره مسابقات قهرمانی دو و میدانی داخل سالن آسیا و در سال ۲۰۱۸ مدال برنز ۶۰ مترِ هشتمین دوره مسابقات قهرمانی دو و میدانی داخل سالن آسیا را به دست آورد. او رکورددار دو ۶۰ متر زنان ایران است و به «دختر باد» مشهور است.

در سال ۲۰۲۰ با کسب رکورد ۷/۲۹ ثانیه در ۶۰ متر در بلگراد صربستان، با ثبت رکورد جدیدی در ایران و بهبود رکورد قبلی خود، و همچنین ثبت رکورد مورد نیاز ورودی برای مسابقات جهانی، به مسابقات جهانی داخل سالن راه یافت.

با هماهنگی کمیته ملی المپیک ایران فرزانه فصیحی، با استفاده از بند یونیورسالیتی، سهمیه المپیک ۲۰۲۰ در ماده ۱۰۰ متر را دریافت کرد. بر این اساس فصیحی نهمین سهمیه زنان در بازی‌های توکیو محسوب می‌شود.

منبع:

فتوکده

مطالب
بیشتر