برگر عدس؛ طرز تهیه برگر گیاهی
زمان مطالعه: 2 دقیقه
رگر عدس
زمان مطالعه: 2 دقیقه

عدس از قدیمی‌ترین حبوبات یافت شده روی کره زمین است که انسان‌ها از دوران نوسنگی با آن آشنا بوده‌اند. عدس منبع غنی از پروتئین و از این نظر فقط سویا سطح بالاتری از پروتئین را داراست  و در نهایت مضرات گوشت را از جنبه کلسترول بالا ندارد. برگر عدس می‌تواند یک گزینه عالی با پروتئین بالا برای ورزشکاران و درعین حال یک وعده غذایی جذاب برای فرزندان‌مان و خانواده و همچنین گیاهخواران باشد. حتی عنوان برگر در کنار عدس می‌تواند بسیار جذاب باشد.

در این مطلب طرز تهیه یگ برگر گیاهی عدس را آورده‌ایم که در نهایت می‌توانیم همراه با نان برگر و مخلفات دیگر میل کنیم. این برگر عدس بسیار مقوی و در عین حال کم کالری است و می تواند انتخاب مناسبی در رژیم غذایی روزانه باشد.

اگر به دنبال دستورپخت غذاهای سالم و کم کالری و یا غذاهای گیاهی هستید این مطالب را از دست ندهید.

طرز تهیه پنکیک موز و طرز تهیه دتاکس توت فرنگی و کیوی



با خواص عدس بیشتر آشنا شوید:

عدس ویژگی‌های منحصر بفردی در میان دانه‌ها دارد. آهن و پروتئین ساختار اصلی آن را در کنار آب و انواع ویتامین مهم و موردنیاز بدن تشکل داده‌اند. برای اینکه با خواص طلایی این دانه بیشتر آشنا شوید بهتر است این را بدانید عدس منبع غنی تغذیه‌ای که بیش از ۲۰% مواد مغذی روزانه بدن (DV) را تامین می‌کند. خالی از لطف نیست که در نظر داشته باشید عدس طبع سرد و خشک دارد.

مواد مورد نیاز تهیه برگرعدس:

۱/۲ پیاز
۱عدد تخم‌مرغ
۲۵۰ گرم سیب‌زمینی، پوست کنده و به تکه‌های ۱ سانتی‌متری برش خورده
۱/۲ قاشق چای‌خوری سیر خرد شده
۱/۲ ساقه کرفس
۱ هویج متوسط
۱ قاشق غذاخوری پودر کاری
۱ قاشق چای‌خوری پاپریکا دودی
۱/۲ قاشق چای‌خوری زیره سبز
۱۱۵ گرم (۱/۲ فنجان) عدس
۱ و ۱/۲ فنجان آب
۲۴ گرم (۱/۴فنجان) پودر سوخاری
۲ قاشق غذاخوری روغن

برگر عدس و سیب‌زمینی

طرز تهیه برگرعدس:

روغن را داخل یک تابه بزرگ ریخته و بر روی حرارت متوسط قرار می‌دهیم. سپس پیاز، سیر، کرفس و هویج را اضافه می‌کنیم و حرارت زیر تابه را کم می‌کنیم و برای پخت مواد ۵ دقیقه صبر کرده تا مواد نرم شوند.
سیب‌زمینی، پودر کاری، پاپریکا دودی و زیره را اضافه کرده و یک دقیقه هم می‌زنیم تا به خوبی ترکیب شوند. عدس و آب را اضافه می‌کنیم. حرارت را زیاد می‌کنیم، محتویات تابه را به نقطه جوش رسانده سپس حرارت را کم می‌کنیم تا کاملا بپزند به شکلی که تمام آب جذب شده باشد. (تقریبا ۲۵ دقیقه) اما اگر دوست ندارید دانه‌های عدس را در برگر  ببینید، می‌توانید داخل مخلوط‌کن تماما آن ‌را مخلوط و له کنید.
در ادامه مواد اشاره شده در بالا را داخل یک ظرف مناسب با حجم مواد ریخته تا خنک شوند و سپس با تخم‌مرغ و پودر سوخاری هم می‌زنیم.

روغن را در یک ماهیتابه بزرگ ریخته و بر روی حرارت متوسط قرار می‌دهیم. مواد را به چهار قسمت نسبتا مساوی تقسیم می‌کنیم. سپس هر طرف تکه‌های برگر برای مدت ۵-۴ دقیقه می‌پزیم تا طلایی رنگ و برشته شوند.

جدول تقریبی ارزش غذایی برگر عدس:

کالری: ۲۲۷۱
چربی: ۸ گرم
کربوهیدرات‌ها: ۳۹ گرم
کلسترول: ۴۰ میلی‌گرم
سدیم: ۱۰۰ میلی‌گرم
پروتئین: ۱۱ گرم
پتاسیم: ۶۱۷ میلی‌گرم
فیبر: ۱۲ گرم

مطالب
بیشتر