اهمیت چکاپ کامل بدن؛ از بدن خود غافل نشوید!
زمان مطالعه: 4 دقیقه
چکاپ کامل بدن
زمان مطالعه: 4 دقیقه

همان اندازه که ورزش، رژیم‌‌غذایی متعادل و سبک‌زندگی سالم برای حفظ‌ سلامتی ضروری هستند، اهمیت چکاپ کامل بدن برای سلامتی بسیار زیاد است. چکاپ کامل بدن تکمیل‌کننده‌ کیفیت زندگی شماست تا اطمینان حاصل کنید، مشکلات نهفته‌ای در بدن‌تان وجود ندارد.

اهمیت چکاپ کامل بدن و انجام آزمایشات خون چقدراست؟

انجام منظم چکاپ دوره‌ای به شما کمک می‌کند تا از تعداد زیادی بیماری جلوگیری و بسیاری از بیماری‌ها را در مراحل اولیه تشخیص‌ دهید.

از طرفی نیز باعث مشورت منظم با پزشک در مورد سبک زندگی و شرایط جسمی‌تان می‌شود. شماد می‌توانید توصیه‌هایی که مختص شرایط خودتان است از پزشک دریافت کنید.

شرایط هرفرد با توجه به سبک زندگی، ژنتیک و سوابق بیماری‌ها متفاوت است؛ چکاپ کامل و منظم باعث می‌شود به صورت مستمر حواس‌تان به فاکتورهای سلامتی‌ مهم بدن‌تان باشد.

استمرار و دوره‌ای بودن این پایش‌ها از این نظر حائز اهمیت است که ریسک بیماری‌های مختلف به لحاظ دوره‌‌ زمانی نهفتگی تا حاد شدن متفاوت است. یعنی این‌که زمان‌بندی مشخصی برای چکاپ بخش‌های مختلف بدن وجود دارد. بعضی از فاکتورها مانند آزمایش خون سالی یک‌بار و برخی دیگر مانند پاپ‌اسمیر یا تراکم‌ استخوان ممکن است ۳ سال یک‌بار برای‌شان کافی باشد.

البته پرونده هر‌ فرد در تنظیم زمان‌بندی مناسب پایش‌ها نقش اساسی دارد اما هرچه که هست، پای تکرار دوره‌ای بر اساس شرایط هر فرد در میان است.

چکاپ کامل بدن

1. اهمیت چکاپ کامل بدن، از فرق سر تا نوک پا!

پایش جامع سلامتی یا همان چکاپ کامل شامل تعداد تقریبی معاینات همزمان جسمی و روحی است که از سلامت جسم و روح شما اطمینان حاصل می‌کند.

این چکاپ‌ها به این‌ دلیل به عنوان پایش سلامتی جامع یا چکاپ دوره‌ای کامل‌ بدن شناخته‌ می‌شوند، که به معنای واقعی کلمه، شما را از فرق سر تا نوک پا، معاینه می‌کنند.

یعنی کافی است یک‌بار همت کنید و به یک‌ مرکز جامع سلامتی (مرکز سلامت نسیم) مراجعه‌ کنید تا در مدتی کوتاه‌تر و به‌ صورت متمرکز معاینات و آزمایش‌ها را یک‌‌ جا دریافت کنید؛ اینطوری از پیگیری زمان‌بر بین مراکز مختلف درمانی فارغ می‌شوید و با خیال راحت یک‌بار در سال وقت می‌گذارید و همه‌چیز را چک و کنترل می‌کنید.

از طرفی به دلیل تاثیرگذاری ارگان‌های حیاتی بدن بر یکدیگر، بهتر است به‌ جای مراجعه‌ تک به تک به پزشکان مختلف، با تیم پزشکی طرف باشید که به‌ صورت یکپارچه روی پرونده سلامتی شما نظارت دارند. بدین‌ صورت با کوچک‌ترین نشانه بیماری یا در شرایط مرزی، تشخیص تیم به حفظ سلامتی شما کمک خواهد کرد.

همچنین در پکیج‌های جامع پایش سلامتی، پیگیری می‌تواند جزو خدمات باشد تا تیم پشتیبان پزشکی یک سال یا بیشتر از شما برای بهبودی حمایت کنند.

2. اهمیت چکاپ کامل بدن؛ تشخیص به موقع بیماری‌های روان‌تنی

این روزها با توجه به شرایط زندگی شهری مثل ترافیک سنگین، فشار مداوم کاری یا تحصیلی، آب و هوای آلوده، مشکلات اقتصادی و غیره تعجبی ندارد که اکثر مردم از استرس رنج ‌ببرند.

در واقع یک‌ سطح فراگیر استرس کم و بیش در همه وجود‌ دارد که امکان دارد منجر به بیماری‌های جسمی مرتبط با استرس شود؛ بیماری‌هایی که به آن روان‌تنی می‌گویند و ممکن است منشا جسمی برای آن وجود نداشته باشد اما به‌ صورت جسمی خودش را نشان‌ دهد.

این‌اضطراب‌های روزمره گاهی آنقدر فراگیر می‌شود که ممکن‌ است خودمان هم متوجه نباشیم چه فشاری را از سر می‌گذرانیم و ممکن ‌است، قلب، دستگاه تنفسی، گوارش یا عضلات ما را مورد هدف قرار دهند.

چکاپ منظم‌ بدن به پزشک کمک می‌کند چنین مسائلی را تشخیص‌ و این فرصت را می‌دهد که در مورد استرس و دریافت درمان مورد‌نیاز خود صحبت کنید.

3. آگاهی از مشکلات نهفته با چکاپ خون

مردم علائم بیماری‌های رایج مانند سرماخوردگی یا تب را می‌شناسند زیرا این بیماری‌ها معمولاً با علائم فیزیکی خود را نشان می‌دهند. این دانش سطحی ممکن است در مورد بیماری‌های متداول کافی باشد، اما ممکن است شما دچار مشکل سخت‌تری باشید و ندانید. ممکن است عارضه‌ای در بدن‌تان تا مدت‌ها علایمی نشان نداده‌ باشد و بدون مراجعه به دکتر وضعیت خطرناک و غیرقابل جبرانی ایجاد‌ شود.

به همین دلیل است که پزشکان معمولاً از شما درخواست آزمایش خون می‌کنند، که بخشی ضروری از هر پکیج  چکاپ سالانه سلامت است! (البته آزمایش‌های دقیق می‌تواند با توجه به سن و سبک زندگی شما متفاوت باشد). این آزمایش‌های خون بیشتر به غربالگری بیماری‌های احتمالی مختلف کمک می‌کنند.

4. چکاپ دوره‌ای سلامت باعث رفتار آگاهانه‌تر می‌شود

بسیاری از مردم سلامت خود را بدیهی می‌دانند و به ندرت به بیمارستان یا پزشک مراجعه می‌کنند، زمانی که واقعاً بیمار و نیاز به درمان داشته باشند. این‌ بدیهی دانستن سلامتی باعث می‌شود که پر ریسک رفتار کنیم؛ به خصوص در‌ مورد  میزان تحرک و کیفیت غذایی که می‌خوریم.

مراجعه‌ منظم و دوره‌ای برای پایش سلامتی به صورت خودکار باعث اصلاح رفتارهای ناسالم ما می‌شود.

5. چکاپ سالانه سلامتی هزینه‌های درمانی را در طولانی‌مدت کاهش می‌دهد

همان‌طور که قبلا ذکر شد، انجام آزمایشات و معاینات کامل بدن به طور منظم، باعث پیشگیری از بیماری‌ها و همچنین درمان سایر بیماری‌های نهفته در مراحل اولیه می‌شود. این به خودی خود احتمال بیمار شدن شما (یا بیشتر بیمار شدن) را کم و هزینه‌های پزشکی شما را نیز کاهش می‌دهد.

چکاپ دوره‌ای منظم هر چند وقت یک‌بار سلامتی شمارا تضمین می‌کند و احتمال حتی یک‌روز بیماری‌ سخت یا بستری‌شدن در بیمارستان را کاهش می‌دهد.

کدام پکیج را برای پایش سلامتی انتخاب کنم؟

سن، وزن، جنسیت، ژنتیک، سوابق بیماری‌ها و سبک زندگی شما همه و همه در انتخاب پکیج مناسب چکاپ بدن شما موثر است. مراکزی که خدمات پایش را به صورت جامع انجام می‌دهند، این‌ مزیت را دارند که زیر نظر متخصص، پکیج اختصاصی شما را طرح‌ریزی ‌کنند.

مثلا  افراد جوان‌تر ممکن است به غربالگری کمتری نیاز داشته باشند، زیرا نسبت به افراد مسن معمولا از بدن سالم‌تری برخوردارند؛ این‌ افراد احتمالاً به یک‌ پکیج شامل آزمایشات غربالگری قلبی هم نیاز دارند زیرا که بیشتر در معرض این‌ خطرات هستند؛ یا مثلا زنان چند آزمایش اضافی به نسبت مردان در پکیج چکاپ بدن نیاز دارند مانند تست‌های مربوط به بیماری‌های رحمی، پاپ اسمیر، ماموگرافی یا سنجش تراکم استخوان.

بهترین روش این‌ است که پکیج پایش سالانه به‌ صورت جامع و توسط تیم پزشکی طراحی شود؛ در این‌ حالت ریسک جا‌ ماندن فاکتورهای ضروری از بین رفته و در وقت و انرژی شما صرفه‌جویی می‌شود.

اگر به دنبال چکاپ کامل و آزمایشات ضروری هستید

پاد طی همکاری با مرکز جامع سلامتی به نام سلامت نسیم، خدمات پایش جامع سلامتی یا همان چکاپ کامل بدن را ارائه می‌دهد. شما هم می‌توانید یکی از پکیج‌های پایش سلامتی را انتخاب و یا برای طرح‌ریزی پکیج مختص خود، با تیم مشاورین پاد در تماس باشید.

 برای آشنایی بیشتر با خدمات پایش سلامتی پاد، بیشتر بخوانید.

مطالب
بیشتر