تمرینات پیلاتس و کاهش وزن
زمان مطالعه: 4 دقیقه
زمان مطالعه: 4 دقیقه

با توجه به اینکه در طی چند سال اخیر به دلیل ماشینی شدن زندگی‌ها و کاهش فعالیت‌های فیزیکی و تمرینات مختلف، نرخ چاقی و اضافه وزن افزایش چشم‌گیری داشته است. اهمیت ورزش و تناسب اندام و سلامتی اهمیت بسیاری در زندگی افراد دارد.

تمرینات پیلاتس با هدف کاهش وزن و تناسب اندام یکی از بهترین گزینه‌ها برای کسانی است که هم به فکر کاهش وزن و هم در عین حال روشی متفاوت می‌خواهند.

ورزش پیلاتس در مقایسه با دیگر ورزش‌ها

قطعا شنا، دو میدانی و یا ورزش‌های سنگین دیگر کالری‌سوزی بیشتری دارند و در نتیجه روند کاهش وزن نیز سریع‌تر رخ خواهد داد. پیلاتس با وجود اینکه کالری‌سوزی کمتری دارد و مدت زمان و صبر بیشتری می‌خواهد اما انرژی تمرین‌های آن بالاتر بوده و جو بسیار شاد و مفرحی دارد.

به افرادی که روشی کم‌هزینه‌تر، مهیج‌تر و شاداب‌تر برای کاهش وزن خود می‌خواهند تا هم از نظر روحی و هم جسمی خودشان را ارتقا دهند، ورزش پیلاتس را توصیه می‌کنیم.

البته توجه داشته باشید که پیش از انجام هر ورزشی برای لاغری و کاهش وزن، بهتر است جهت نتیجه سریع‌تر با متخصص تغذیه مشورت و برنامه‌غذایی مختص خود را دریافت کنید.

ورزش پیلاتس

پروسه‌ اثربخشی پیلاتس و کاهش وزن

تحقیقاتی که در طی سالیان اخیر بر روی تاثیرات ورزش پیلاتس روی کاهش وزن صورت گرفته، نشان داده است که پس از گذشت مدت زمانی در حدود ۳ ماه تمرین پیلاتس، نتایج زیر مشاهده شدند:

  • کاهش وزن
  • کاهش شاخص توده بدنی یا BMI
  • متعادل ساختن و تنظیم سایز میان تنه و نواحی کمری
  • کاهش سایز شکم، ران، لگن و ایجاد تناسب اندام

از این تحقیقات می‌توان این مورد را متوجه شد که لاغری سریع و اصولی با پیلاتس امکان‌پذیر نیست.

شاید این سؤال در ذهن شما شکل گرفته‌ باشد که اگر در کلاس‌های پیلاتس شرکت کنیم تا چه میزان کالری می‌سوزانیم؟

باید در جواب بگوییم که بستگی به وزن ابتدایی و انجام صحیح تمرین‌ها و پیوسته انجام دادن و همچنین شرکت در کلاس‌ها دارد. با فرض رعایت این موارد و داشتن وزن متوسط حدود ۷۰ کیلوگرم و ۵۰ دقیقه تمرین، تقریبا ۱۷۵ کالری می‌سوزانید.

اگر در سطح پیشرفته شرکت کرده باشید، این مقدار به ۲۵۴ کالری می‌رسد که برای شروع ورزش پیلاتس و کاهش وزن عالی است.

طبق تحقیقات تمرینات پیلاتس و کاهش وزن در زنانی که پیوستگی در انجام تمرین داشتند ولی رژیم غذایی خود را تغییر نداده بودند تاثیر زیادی نداشت. این نتیجه پس از گذشت ۱۲ هفته اهمیت ورزش و رژیم غذایی مناسب را بیان می‌کند.

در ادامه بیان خواهیم کرد که با انتخاب پیلاتس و کاهش وزن چگونه به کاهش وزن خود کمک می‌کنید.

چگونه تمرینات پیلاتس باعث کاهش وزن می‌شود؟

طبق تحقیقاتی در سال ۲۰۲۰، با انجام ورزش پیلاتس تغییراتی در بدن مشاهده‌ می‌شود که مستقیم یا غیر‌مستقیم سبب کاهش وزن شما خواهند شد:

فواید پیلاتس؛ فرم‌دهی بدن

تمرینات پیلاتس از طریق موزون کردن عضلات مخصوصا در نواحی میانی، کمر، ران و باسن که باعث می‌شود بدنی کاملا روی فرم و متناسب داشته باشید.

بخاطر همین تأثیرات است که افراد این ورزش و تمرینات پیلاتس را برای لاغری انتخاب می‌کنند. چون نه تنها مؤثر است بلکه شیوه‌ کاهش وزن در آن کاملا نوین و شادی بخش است.

فواید پیلاتس؛ قدرتمندترشدن بدن

یکی از تأثیرات غیرمستقیم پیلاتس این است که شما را قوی‌تر می‌کند. در واقع برای اینکه کاهش‌وزن داشته‌باشید باید به اندازه‌ کافی قوی باشید تا ورزش‌های مختلف را انجام دهید.

موردی که برای افراد با اضافه وزن بسیار زیاد و تحرک کم به علت کاهش قدرت کلی بدن، به سادگی امکان‌پذیر نیست! پس در واقع پیلاتس یعنی افزایش قدرت عمومی بدن شما از طریق عضله‌سازی و کاهش چربی های بدن.

فواید پیلاتس؛ افزایش تحرک

اگر پیلاتس را از دور دیده باشید یا فیلم تمرین‌های آن را نگاه کرده باشید، متوجه می‌شوید که در این ورزش تحرک بدنی شما با انجام فرم‌های مختلف ورزشی افزایش پیدا می‌کند، تحرک بیشتر نیز به معنای کاهش وزن و چربی است.

به همین دلیل نه تنها کاهش وزن با افزایش تحرک امکان‌پذیر است بلکه با انجام این ورزش سلامت قلب نیز افزایش پیدا می‌کند و یکی از عوامل چاقی یعنی کم‌تحرکی نیز حذف خواهد شد.

فواید پیلاتس؛ افزایش فعالیت بدنی

شاید شما برای بار اول وارد حوزه‌ ورزش پیلاتس شده باشید و یا در این زمینه و موارد مشابه حرفه‌ای باشید، اما این ورزش باعث افزایش فعالیت، افزایش سوخت‌و‌ساز و متابولیسم و در نتیجه کالری سوزی می‌شود و همانطور که می‌دانیم کالری‌سوزی مقدمه‌ای بر لاغری است.

توجه داشته باشید که نباید به تنهایی روی پیلاتس و کاهش وزن حساب باز کنید بلکه رژیم غذایی مناسب نیز جزوی از شروط اصلی است.

فواید پیلاتس؛ افزایش انگیزه

اگر با افرادی که اضافه وزن دارند صحبت کرده باشید همه‌ آن‌ها مایل به کاهش وزن خود هستند اما اکثریت آن‌ها عنوان می‌کنند که انگیزه و هیجان کافی را برای انجام آن ندارند.

تمرینات پیلاتس در کلاس‌های شاد و مفرح، علاوه بر افزایش آدرنالین خون و افزایش هیجان، به طور کامل روحیه و انرژی شما را دگرگون می‌کند. از این طریق به شکل غیر‌مستقیم باعث کاهش وزن شما خواهد شد.

ورزش پیلاتس

چند نکته مهم در مورد تمرینات پیلاتس و کاهش وزن

به جز مورد اساسی و اصلی پیوستگی انجام تمرینات پیلاتس در کنار رعایت رژیم غذایی، نکات بسیار مهم دیگری نیز هستند تا کاهش وزن محقق شود. ما در این قسمت این چند نکته‌ مهم را برای شما بازگو می‌کنیم:

عضلات اصلی که در ورزش پیلاتس درگیر هستند شامل شکم، ران و باسن شماست. پس در صورتی که این قسمت‌های بدن دچار چربی اضافه بیشتری هستند، می‌توانید روی پیلاتس و کاهش وزن حساب ویژه‌ای باز کنید.

تاثیر تمرینات پیلاتس در لاغری

برخی از حرکات ورزشی در پیلاتس تاثیر بیشتری بر کاهش وزن دارند که شامل: حرکت پل باسن، یک‌صد، کشش پا به همراه شنا هستند.

زمانی که در طی انجام پروسه‌ پیلاتس و کاهش وزن، احساس سوزش و درد شدیدی داشتید، بدانید که در حال انجام اشتباه حرکات و عضله‌سوزی و آسیب به آن‌ها هستید پس توصیه می‌شود که زیر نظر مربیان حرفه‌ای به انجام این حرکات مشغول شوید.

پیلاتس و کاهش وزن پروسه‌ای زمان‌بر است ولی برای کسانی که به دنبال روشی بدون بازگشت، شاد، مهیج و البته متنوع هستند و انگیزه کافی برای شروع پروسه‌ کاهش وزن خود ندارند بسیار مناسب است.

همین حالا می‌توانید اینجا کلیک کنید و کلاس‌تان را رزرو کنید.

مطالب
بیشتر