چای بهتر است یا قهوه؟
زمان مطالعه: 3 دقیقه
زمان مطالعه: 3 دقیقه

قهوه و چای دو نوشیدنی که جایگاه ویژه‌­ای در روتین غذایی ما دارند؛ شاید برای‌ شما سوال شده‌ باشد که چای بهتر است یا قهوه؟ برای فهمیدن این نکته باید این دو نوشیدنی پرطرفدار را از چند جهت باهم مقایسه کنیم.

کافئین چای بیشتر است یا قهوه؟

امروزه کافئین در بسیاری از نوشیدنی‌های رایج، از جمله قهوه و چای، به دلیل اثرات مفید آن بر سلامتی انسان مورد توجه قرار گرفته‌ است. در حالی که میزان کافئین با توجه به زمان دم کردن، اندازه یا روش تهیه آن می‌تواند متفاوت باشد؛ یک فنجان ۲۴۰ میلی‌لیتری قهوه دم‌کرده حاوی ۹۵ میلی‌گرم کافئین و همان مقدار چای حاوی ۴۷ میلی‌گرم کافئین است که این بدین معناست که یک فنجان قهوه در حدود دو برابر یک فنجان چای کافئین به همراه دارد. البته باید توجه داشت که مقدار کافئین مصرفی ایمن برای هر شخص ۴۰۰ میلی‌گرم در روز است.

اگرچه دانشمندان در درجه اول هنگام تحقیق درباره تأثیرات مثبت کافئین، روی قهوه متمرکز شدند، اما هر دو نوشیدنی با وجود داشتن مقادیر متفاوت این ماده می‌توانند مزایای آن را ارائه دهند. مصرف کافئین می‌تواند خطر ابتلا به برخی بیماری‌های مزمن را کاهش و عملکرد ورزشی، خلقی و هوشیاری را بهبود بخشد. پس اگر با هدف رساندن کافئین به بدن به دنبال نوشیدنی هستید، چای بهتر است یا قهوه؟ قهوه!

چای بخوریم یا قهوه؟

کافئین موثرترین چربی‌سوز موجود که با شکستن سلول چربی به افزایش چربی‌سوزی در حین ورزش کمک می‌کند؛ به همین علت مصرف کافئین حدود ۳۰ دقیقه قبل از ورزش توصیه می‌شود. (برای افرادی که بیماری‌های قلبی دارند بدون مشورت پزشک توصیه نمی‌شود).

کافئین به عنوان یک محرک قدرتمند برای سیستم عصبی مرکزی شما عمل می‌کند و به همین دلیل در ورزش یک تقویت‌کننده عملکرد محسوب می‌شود.

بررسی مطالعه بر ۱۹۳ هزار نفر نشان داد که با نوشیدن مرتب قهوه، کافئین با بهبود حساسیت به انسولین خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

علاوه بر این، مصرف معتدل کافئین، تاثیراتی محافظتی در برابر زوال عقل، بیماری آلزایمر، سندرم متابولیک و بیماری کبد چرب غیرالکلی دارد.

کافئین چای بیشتر است یا قهوه؟

آنتی­‌اکسیدان قهوه بیشتراست یا چای؟

آنتی اکسیدان‌ها از بدن شما در برابر آسیب رادیکال آزاد (یون‌های ناپایدار) محافظت کرده و به جلوگیری از بروز برخی بیماری‌های مزمن کمک می‌کنند. مطالعات آزمایشگاهی در مورد خاصیت ضدسرطانی نشان داد که قهوه مانع از رشد سلول‌های سرطانی می‌شود و از سلول‌ها در برابر سرطان دستگاه گوارش و کبد محافظت می‌کند. مطالعات طولانی مدت بر روی انسان و تحقیقات دیگر نشان می‌دهند که قهوه و چای می‌توانند در برابر سایر سرطان‌ها مانند سرطان سینه، روده بزرگ، مثانه و روده از شما محافظت کنند.

گذشته از فعالیت‌های آنتی‌اکسیدانی، قهوه و چای باعث کاهش بیماری‌های قلبی می­‌شوند. آن‌ها از طریق مکانیسم‌های مختلفی به سلامت قلب کمک می‌کنند، از جمله:

گشادکننده عروق: باعث باز شدن رگ‌های خونی می‌شوند که این امر در فشار خون بالا کمک می‌کند.

اثر ضدرگ‌زایی: از تشکیل عروق خونی جدید که سلول‌های سرطانی را تغذیه می‌کنند، جلوگیری می‌کنند.

یک مطالعه ۱۰ ساله بر روی ۷۵ هزار نفر فرد سالم نشان داد که نوشیدن ۴ فنجان چای سیاه (۹۶۰ میلی لیتر) یا بیشتر در روز، ۲۱٪ خطر ابتلا به سکته مغزی را در مقایسه با افرادی که این مقدار را نمی‌نوشند کاهش می‌دهد.

مطالعه ۱۰ ساله دیگری بر ۳۵ هزار زن سالم نشان داد که نوشیدن ۵ فنجان قهوه (۱.۲ لیتر) یا بیشتر در روز، خطر سکته مغزی را تا ۲۳٪ کاهش می‌دهد.

فواید قهوه برای لاغری

کافئین می‌تواند تعداد کالری‌هایی که می‌سوزانید را ۳.۱۳٪ افزایش دهد. این تأثیر را به مدت ۳ ساعت پس از مصرف حفظ کند که باعث می‌شود ۷۹ الی۱۵۰ کالری اضافی بسوزانید. مطالعه بر روی ۴۵۵ نفر نشان داد که مصرف منظم قهوه با کاهش بافت چربی بدن ارتباط زیادی دارد. پس اگر هدف‌تان کاهش وزن است، چای بهتر است یا قهوه؟ قهوه!

فواید قهوه و چای

حالا سوال مهم و نهایی این است: کدام یک انرژی بیش­تری به ما می­‌دهند و مفیدترهستند؟

مقدار زیاد کافئین قهوه می‌تواند باعث افزایش سریع انرژی شود، در حالی که ترکیب کافئین و L-theanine در چای باعث افزایش تدریجی انرژی می‌شود. مصرف میانه هر دو نوشیدنی سالم و بی‌خطر است. بنابراین می‌توان با توجه به ترجیح شخصی یا حساسیت شما به کافئین، مصرف هر یک از آن‌ها را کاهش داد.

مطالب
بیشتر