ورزش در دوران قاعدگی
زمان مطالعه: 2 دقیقه
ورزش در دوران قاعدگی
زمان مطالعه: 2 دقیقه

پریود پدیده‌ای طبیعی اما ناخوشایند در زندگی تمام زنان است. برخی از ما در دوران پریود درد زیادی را تحمل می‌کنیم و این سوال ایجاد می‌شود که آیا در این دوره می‌توان ورزش کرد؟ مناسب‌ترین ورزش در دوران قاعدگی چیست؟

برای پاسخ به این سوال‌ها در ابتدا باید با بدن‌مان آشنا شویم. شناخت و درک بدن‌مان به ما کمک می‌کند تا به‌ جای یک هفته در تختخواب ماندن و تاسف خوردن به حال خود یا غرغر کردن درباره جنسیت‌مان، راحت‌تر با این جریانات حرکت کنیم.

باید به بدن‌مان گوش دهیم تا بهترین انتخاب‌ها را داشته باشیم. در این مقاله متوجه می‌شویم که در دوره پریود خود چطور می‌توانیم به تمرینات ورزشی ادامه دهیم و عوارض و درد این دوران را تا حدی کاهش دهیم.

تاثیر ورزش بر پریود

فواید ورزش در دوره قاعدگی

ابتدای دوره قاعدگی (روزهای ۱ تا ۵)

در روزهای اول قاعدگی، از دست دادن خون همراه با کاهش سطوح هورمون پروژسترون در بدن می‌تواند منجر به خستگی عضلانی شود؛ در نتیجه تمایل به ماندن در رختخواب امری کاملا طبیعی است، اکثر پزشکان توصیه می‌کنند تا زنان در دوره پریودی به جای در خانه ماندن بیرون بروند و در مدت زمانی کوتاه و با شدتی بیشتر فعالیت و ورزش کنند.

اواسط دوره قاعدگی (روزهای ۵ تا ۱۴)

در این دوره میزان استروژن و تستوسترون در بدن افزایش می‌یابد و باعث می‌شود تا ما حس و حال بهتری داشته‌ باشیم و احساس کنیم  این روزها انرژی بیشتری داریم و شادتر هستیم.

در دوره قاعدگی توانایی بدن برای انجام تمرینات قدرتی افزایش چشمگیری پیدا می‌کند. پس این یک فرصت عالی است که به تمریناتمان کمی شدت دهیم و با انجام تمرینات استقامتی یک چالش جدید برای خود ایجاد کنیم. با تمرین‌هایی مانند اسکوات، شنا یا بارفیکس می‌توانیم این چالش‌ها را به‌وجود آوریم و عضله‌‏سازی کنیم. به طور مثال در اسکوات، هنگام پایین رفتن با 2 شماره و هنگام بالا رفتن با 3 شماره تمرین را انجام دهیم.

پایان دوره قاعدگی (روزهای ۱۵ تا ۲۸)

قبل از قاعدگی (از روز ۱۵ تا زمانی که دوره ما دوباره شروع می‌شود) سطح استروژن بالا می‌رود. این افزایش استروژن باعث افزایش دمای بدن می‌شود، بدن‌مان ساده‌تر چربی می‌سازد و چربی باعث تولید انرژی می‌شود. این تغییر متابولیک، یعنی تبدیل کربوهیدرات به چربی به عنوان انرژی، باعث میشود که تمرینات هوازی مانند پیاده‌روی طولانی یا دویدن بهترین انتخاب در دوران عادت ماهانه برای ما باشند.

در دوره پریودی یادمان باشد که اجازه ندهیم چیزی مانع از دسترسی به اهداف‌مان و داشتن احساس خوب نسبت به خودمان شود. هوشمندانه تمرین کنیم و به بدن خود گوش‌ فرا دهیم تا نتایجی را که شایسته آن هستیم دریافت کنیم.

مطالب
بیشتر