چند روز در هفته ورزش کنیم؟
زمان مطالعه: 2 دقیقه
چند روز در هفته ورزش کنیم؟
زمان مطالعه: 2 دقیقه

تعداد روزهای ورزش کردن برای هر فرد بسته به هدف و شرایط جسمانی آن شخص متفاوت است. اما باید موارد مشترک بسیاری را در انجام ورزش در نظر داشت.

کاهش وزن با ورزش و تنوع تمرینات

سعی کنیم تمرینات خود را متنوع کنیم: تکرار تمرین در روزهای متوالی بدن و ذهن‌ را خسته و رشد عضلات را متوقف می‌کند.

به عنوان مثال: تمرینات بدنسازی را ۳-۴ بار در هفته انجام دهید و تمرین‌های هوازی و کششی را در میان آن‌ها اضافه کنید. تنوع تمرینی یک راه عالی برای جلوگیری از خستگی است!

استراحت در بدن‌سازی

استراحت و ریکاوری به اندازه انجام تمرینات ورزشی اهمیت دارد. این زمان فرصتی است که بدن عضلات خود را بهبود بخشد و به ما کمک کند تا سریع‌تر به اهداف خود برسیم. اگر نگران روزهای استراحت هستید بهتر است این را بدانید که روز استراحت به این معنا نیست که هیچ کاری انجام ندهید.

به طور مثال اگر روز استراحت برای تمرینات پا است می‌توانیم بر روی تمرینات بازو و سر شانه تمرکز کنیم. اگر بخش عمده‌ای از تمرینات‌مان به شکل بدن‌سازی است باید در روزهای استراحت ریکاوری کنیم و تمرینات هوازی سبک مثل پیاده‌روی سریع داشته باشیم.

با انجام این‌ کار می‌توانیم آن بخش از عضلات خود را استراحت دهیم و باقی را به حرکت درآوریم. این روند به بهبود سلامت کلی بدن‌مان نیز کمک بسیاری می‌کند.

این “ریکاوری فعال” می‌تواند فرم‌های دیگری نیز داشته باشد. برخی تفریحات سرگرم‌کننده، یادگیری یک ورزش یا مهارت جدید در روزهای استراحت مانند پیاده‌روی، یوگا، دوچرخه‌سواری و یا انجام یک ورزش تیمی مانند تنیس می‌توانند راه‌های سرگرم‌کننده‌ای برای داشتن فعالیت روزانه بدون فشار شدید باشند.

چند روز در هفته هوازی کار کنیم

آیا تمرین بدن‌سازی هر روز ضرر دارد؟

بعضی روزها، بدن ما ممکن است به هرگونه فعالیت فیزیکی “نه” بگوید. برای مثال اگر تمرینات چهار روزه خود را قبلا در طول هفته انجام داده‌ایم و احساس خستگی می‌کنیم، هیچ اشکالی ندارد که دو روز را به طور کامل استراحت کنیم. مخصوصا اگر بدن‌مان درخواست استراحت کامل داشته باشد. از سمتی دیگر ممکن است تمام تمرینات چهار روز گذشته را انجام داده باشیم و همچنان پر از انرژی و آماده برای فعالیت‌های فیزیکی و ورزشی باشیم. خب این فرصتی عالی است که فعالیت جدیدی را امتحان کنیم!

در هفته چند روز باید بد‌ن‌سازی کار کنیم؟

توصیه ما این است که در طول هفته میان تمرینات کششی (انعطاف پذیری)، هوازی و قدرتی تعادل ایجاد کنیم. تمرینات بدن‌سازی می‌تواند شامل حرکات هوازی و قدرتی باشد و برای تمرینات کششی از حرکات و نرمش‌های یوگا استفاده کنیم.

تمامی این روش‌ها برای این است که به هر طریقی بدن خود را به فعالیت بیندازیم. پس در عین حال که تکانی به بدن‌مان می‌دهیم به زمان استراحت آن نیز احترام بگذاریم.

مطالب
بیشتر