فواید یوگا برای سلامتی چیست؟
زمان مطالعه: 3 دقیقه
زمان مطالعه: 3 دقیقه

یوگا فعالیتی جسمی و روانی‌ که از جهان شرق یعنی شبه قاره هند، توسط هندوها به وجود آمده‌ است. این ورزش در سراسر جهان به خصوص غرب تبدیل به نمادی برای آرامش و تندرستی شده‌ است. در ادامه این مقاله با تأثیرات و فواید یوگا بر سلامت جسم و ذهن در زندگی آشنا خواهید‌ شد.

آیا می‌دانید فواید یوگا چیست و چگونه بر سلامتی تأثیر می‌گذارد؟

يكی از مهم‌ترين و مؤثر‌ترين دستاوردهای یوگا، ايجاد هماهنگی و اتحاد ميان ذهن، روح و جسم شماست. در حقیقت یوگا مجموعه‌ای از تمرینات جسمی، ذهنی و خودشناسی است که تمام جنبه‌های هويت فردی را در برمی‌گيرد.

با ادامه دادن این تمرینات، فرد از بيرونی‌ترين با درونی‌ترين جنبه‌های شخصيتی خود، آشنا و به آن‌ها آگاه می‌شود. تمرینات یوگا علاوه بر تاثیری که بر آرامش روان دارند، باعث ترشح هورمون‌های مختلف در سطح بدن شده و به تنظیم آن‌ها کمک بسیاری می‌کنند.

فواید یوگا بر سلامتی

یوگا چیست؟

یوگا به معنای وحدت بین ذهن و جسم است که بین آن‌ها تعادل ایجاد می‌کند. تمرینات یوگا شامل تمرینات بدنی، تمرینات تنفسی و تمرینات ذهنی است که با سبک‌های مختلف و منحصر به‌‌فرد به بهبود سلامتی، آرامش جسمی و سلامت روان کمک بسیاری می‌کند. در واقع هدف اصلی یوگا هماهنگی سیستم‌های مختلف بدن است و با ایجاد هماهنگی لازم بين سيستم اعصاب و غدد داخلی به طور مستقيم روی سيستم‌های داخلی و اندام‌ها تأثير می‌گذارد. همچنین یوگا به تنهایی نوعی روش اثبات‌شده و پرطرفدار برای درمان اضطراب محسوب می‌شود.

تأثیر فواید یوگا در زندگی

در دنيای پرتنش امروزی، يوگا ساده‌ترين روش برای دستيابی به تندرستی و شادابی است. حرکات این ورزش خستگی‌های روزانه را کاهش می‌دهد و تمرین‌های آن آرامش‌بخش روح و روان هستند. يوگا در حقیقت هنر زندگی كردن است که می‌تواند با زندگی روزانه هر فرد عجين شود؛ چرا كه بر تمام جنبه‌‌های حياتی انسان اعم از جسمی، روانی و روحی تاثير به‌سزايی دارد.

به عنوان مثال تحمل فرد در برابر استرس‌ بیش‌تر شده و از طرفی انعطاف‌پذیری و تطابق دربرابر تغییرات محیطی را پیدا می‌کند. همچنین انجام این تمرینات تأثیر بسیاری بر سلامت روان و حفظ آن دارد که از موضوعات بسیار مهمی است که تمام عملکردهای فرد را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

یوگا دارای انواع بسیاری است که می‌توانید با آن‌ها آشنا شوید. انواع سبک یوگا

فواید یوگا برای سلامتی

تمرینات ذهنی – بدنی یوگا به درمان استرس، کاهش مشغله‌های ذهنی، سلامت روان و تندرستی جسمانی کمک بسیاری می‌کنند. به علاوه در بهبود برخی بيماری‌های جسمی و روحی نقش داشته و سرعت بهبود آن را افزایش می‌دهد. در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

افزایش اعتماد به نفس، مثبت‌گرایی و امید به زندگی
افزایش هماهنگی ذهنی، فیزیکی و انعطاف‌پذیری در شرایط مختلف
کاهش روند پیری، احساس خستگی و فرسودگی
کاهش ناراحتی‌های ستون‌فقرات و سایر مفاصل
تقویت قدرت تمرکز، حافظه و یادگیری، بهبود عملکرد مغز
کمک به کاهش وزن و تناسب اندام
افزایش خودشناسی و کاهش استرس
تقویت عملکرد سیستم ایمنی
بهبود کیفیت زندگی، افزایش میزان آرامش، شادابی و خلاقیت
یادگیری نحوه درست تنفس و کمک به افزایش حجم ریه
کاهش فشار خون و ثابت نگه داشتن سطح قند خون
بهبود بیماری‌های جسمانی مانند ناراحتی‌های گوارشی، عملکرد نامنظم غددِ درون ریز و نارسایی‌های خونی مشکلات قلبی، مشکلات ارتوپدیک و آسم
بهبود بسیاری از اختلالات روانی مانند اضطراب، ترس، وسواس و…

رژیم غذایی در یوگا

رژیم غذایی در سلامت انسان بسیار اهمیت دارد. در یوگا غذاها به سه دسته تقسیم می‌شوند:

رژیم غذایی راجاسی

شامل غذاهای غیرگیاهی و پرانرژی است؛ مانند غذاهای سرخ کرده، پرچاشنی، شرینی‌جات و …. است. غذاهایی از این نوع برای کسانی که تمرین یوگا انجام می‌دهند مناسب نیست زیرا باعث افزایش وزن یا چاقی شده و فرد پس از مصرف احساس سنگینی می‌کند.

رژیم غذایی تاماسی

دسته دوم شامل غذاهای گرم است. رژیم غذایی تاماسی ترکیبی از راجاسی و ساتویک می‌باشد که غذایی اعم از گیاهی یا غیرگیاهی، همراه با مقدار زیادی ادویه، نمک، فلفل و چاشنی‌های دیگر را شامل می‌شود. این نوع غذا مناسب کسانی است که طبعی تندخو دارند و کم تحمل‌اند.

رژیم غذایی ساتویک

رژیم غذایی ساتویک یک رژیم گیاهی است و برای چاشنی آن از کمی ادویه نیز استفاده می‌شود. این نوع غذا که با کم‌ترین مقدار ادویه و چاشنی پخته می‌شود، مطلوب و مغذی است. این رژیم غذایی گوارشی آسان را به ارمغان می‌آورد که در فرد احساس سبکی و تعادل ایجاد می‌کند و تعادل هورمونی بدن در حد مطلوب نگه داشته می‌شود. این رژیم در یوگا توصیه می‌شود.

چه کسانی می‌توانند تمرین یوگا انجام دهند؟

همه افراد در هر سنی که باشند و با هر درجه از انعطاف‌پذیری، می‌توانند یوگا تمرین کنند. فقط لازم است که کلاس‌هایی متناسب با سطح خود انتخاب کنند: مبتدی، متوسط یا پیشرفته. تمرینات یوگا متناسب با توانایی، ظرفیت و حساسیت بدن فرد می‌باشند. شما هیچ گاه برای افزایش توانایی جسمانی و روحی خود پیر نیستید. برخی از تمرینات یوگا که با کشش مناسب عضله همراه هستند باعث تسهیل حرکات مفاصل و بهبود حرکات بدن می‌شوند.

یوگا فعالیتی که شما حتی می‌توانید بدون داشتن محدودیت مکانی و در خانه با استفاده از ویدئوهایی آموزشی و بدون نیاز به امکانات خاص یا هزینه زیاد در خانه تمرین کنید. پیشنهاد می‌کنیم اگر شما نیز از یوگا به عنوان راهی برای از بین بردن استرس استفاده می کنید، برای موثرتر شدن این دوره در کنار آن از مشاوره برای کنترل استرس نیز استفاده نمایید.

مطالب
بیشتر