چه بخوریم تا پوست سالم داشته باشیم؟
زمان مطالعه: 3 دقیقه
چه بخوریم تا پوست سالم داشته باشیم؟
زمان مطالعه: 3 دقیقه

محصولات زیبایی اغلب قول چهره‌ای زیبا به ما می‌دهند اما درمورد پوست هیچ چیزی به اندازه اینکه بدانیم چه بخوریم تا پوست سالم داشته باشیم و برنامه‌غذایی سالم و متعادل (و ژن خوب) موثر نیست.

پوست بزرگ‌ترین و همچنین یکی از قابل مشاهده‌ترین اعضای بدن ماست. مشکلات پوستی و پیری زودرس اغلب موجب اضطراب زیاد و عزت نفس پایین در ما می‌شوند، چرا که می‌ترسیم با ظاهرمان قضاوت شویم. بسیاری از ما به پمادها، داروها و حتی جراحی‌های زیبایی روی می‌آوریم تا لک‌ها، عوارض پوستی (مانند آکنه) یا نشانه‌های پیری را از بین ببریم.

حقیقت این است که برنامه‌غذایی نقش کلیدی در سلامت کلی ما ایفا می‌کند. برنامه غذایی نامتعادل می‌تواند تمام بدن ما را تحت تاثیر قرار دهد.

در اینجا چند مواد خوراکی که به سوال چه بخوریم تا پوست سالم داشته باشیم پاسخ می‌دهند را آورده‌ایم:

عکس پوست سالم

آووکادو

آووکادو سرشار از چربی‌های سالمی است که پوست را نرم و مرطوب نگه می‌دارند. آن‌ها همچنین حاوی ویتامین E و C هستند که برای بهداشت پوست ضروری است. ویتامین E ما را از آسیب اکسیداتیو محافظت می‌کند و ویتامین C با تولید کلاژن به سالم‌سازی پوست کمک می‌کند.

فلفل دلمه‌ای

فلفل دلمه‌ای (مخصوصا قرمز و زرد رنگ) حاوی بتا کاروتن است که بدن آن را به ویتامین A تبدیل می‌کند. ویتامین A باعث تولید سلول‌های سالم پوستی می‌شود و فیبروبلاست‌ها را تحریک می‌کند که بافت‌های عمیق‌تری در لایه‌های پوست ایجاد کند و موجب حفاظت بیشتر از پوست شود. فلفل دلمه‌ای همچنین یک منبع عالی از ویتامین C است.

کلم بروکلی

کلم بروکلی حاوی ویتامین‌های A و C و روی است. روی روغن پوست ما را تنظیم، سیستم ایمنی بدن را تقویت و به مبارزه با آکنه کمک می‌کند. همچنین یک آنتی‌اکسیدان قوی است که به جلوگیری از رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند. کلم بروکلی حاوی لوتئین (یک کاروتنوئید) است که رفتاری مشابه ویتامین A (بتاکاروتن) دارد.

خواص شکلات تلخ برای پوست

بله، درست خواندید. می‌توانید شکلات را به لیست‌تان اضافه کنید. کاکائو دارای آنتی‌اکسیدان‌های بالایی است که به حافظت از پوست ما در برابر اشعه مضر UV کمک می‌کند. این آنتی‌اکسیدان‌ها به بهبود ضخامت پوست و بافت، هیدراتاسیون (کاهش چین و چروک و خطوط ریز) و جریان خون کمک می‌کنند.

یک مطالعه نشان داد که خوردن روزانه بیست گرم شکلات تلخ 70٪ (یا بالاتر) باعث می‌شود که بیش از دو برابر در مقابل اشعه‌ماوراء بنفش مقاوم باشیم نسبت به کسانی این مقدار شکلات با آنتی‌اکسیدان بالا مصرف نمی‌‏کنند.

ماهی‌هایی با اسیدهای چرب امگا 3

ماهی‌های چرب (مانند ماهی قزل‌آلا) با اسیدهای چرب امگا 3 باعث کاهش التهاب می‌شوند. امگا 3 همچنین در مرطوب‌کنندگی پوست کمک می‌کند.

ماهی‌های چرب نیز یک منبع عالی از پروتئین با کیفیت بالا، ویتامین E و روی هستند که برای حفظ سلامتی پوست ضروری‌اند.

آجیل و دانه‌ها

آجیل و دانه‌ها منبع عالی از مواد مغذی برای پوست ما هستند. آن‌ها حاوی چربی‌های سالم (مانند امگا 3)، پروتئین، ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند. برخی از بهترین آجیل و دانه‌ها برای پوست عبارتند از:

بادام‌ها

پسته

فندق

دانه کاج

گردو

دانه‌های چیا

دانه کدو تنبل

دانه‌های آفتاب‌گردان

می‌‏توان آجیل و دانه‌های بیشتری در برنامه غذایی خود در نظر بگیریم. سعی کنیم آن‌ها را به وعده‌های غذایی مانند سالاد اضافه کنیم یا آن‌ها را در بین وعده‌های غذایی به عنوان یک میان وعده سبک با برخی از میوه‌های خشک یا ماست ترکیب کنیم.

داشتن پوست سالم و زیبا

گوجه‌فرنگی‌

نه تنها گوجه‌فرنگی حاوی ویتامین C است بلکه تمام کاروتنوئید‌های اصلی را داراست مانند: بتا کاروتن، لووتیان و لیکوپن. لیکوپن یک فیتونوتیتیو قوی است که دارای خواص آنتی‌اکسیدان و ضدالتهابی است. گوجه‌فرنگی سلامت پوست و رشد مو را بهبود می‌بخشد، در حالی که از ما در برابر اشعه UV، رادیکال‌های آزاد و علائم پیری محافظت می‌کند.

آیا داشتن پوست سالم وابسته به ژنتیک است؟

بر اساس یک مطالعه انجام شده توسط Olay (نام تجاری جهانی مراقبت از پوست) و 23andMe (شرکت ژنتیک)، پاسخ متاسفانه بله است.

Olay بیش از ،20000 ژن را تجزیه و تحلیل کرد تا تعیین کند که آیا ژن‌ها در سلامت پوست و علائم پیری موثر هستند یا نه. آن‌ها دریافتند که حدود ،2000 ژن وجود دارد که موجب می‌شود برخی افراد حتی در میانسالی نیز دارای پوست خوبی باشند. همه ما این ژن‌ها را داریم، با این حال در بعضی افراد این ژن‌ها قوی‌تر هستند.

هنگامی که صحبت از سلامت بدن می‌شود، محیط و تغذیه نقش کلیدی ایفا می‌کنند. عوامل محیطی، شیوه زندگی و عادت‌های ما می‌توانند تاثیر بسیاری بر روی پوست ما داشته باشند.

حتی اگر صاحب “ژن‌های خوش شانس” نباشیم، همچنان می‌توانیم با اقداماتی مثبت به بهبود پوست خود کمک کنیم. این اقدامات عبارتند از:

  • برنامه‌غذایی سالم و متعادلی را دنبال کنیم.
  • به اندازه کافی ورزش کنیم.
  • حداقل 7 تا 8 ساعت خواب شب داشته باشیم.
  • از پوست خود در مقابل آسیب خورشید محافظت کنیم.
  • از خوابیدن با آرایش اجتناب کنیم.
  • شب بیداری نداشته باشیم.
  • الکل مصرف نکنیم.
  • از کشیدن سیگار اجتناب کنیم.

مطالب
بیشتر