کاهش مصرف قند؛ برای کاهش قند چی بخوریم؟
زمان مطالعه: 2 دقیقه
۵ روش کاهش مصرف قند
زمان مطالعه: 2 دقیقه

امروزه در حدود ۱۱ درصد جمعیت بالای ۲۵ سال جامعه را افراد دیابتی تشکیل می‌دهند که بیش از ۹۰درصد آن‌ها مبتلایان دیابت نوع دو هستند. ابتلا به دیابت نوع ۲، وابسته به سبک زندگی، میزان چاقی، رژیم‌های پرکالری، سابقه خانوادگی و غیره بروز پیدا می‌کند و می‌تواند با اختلال فشار خون بالا، کلسترول، لیپیدها و غیره همراه باشد. کاهش مصرف قند در برنامه غذایی، انتخابی ضروری برای سلامتی است. در حالی‌که این‌کار با توجه به سبک زندگی امروز به‌ نظر سخت و ناممکن می‌رسد اما در این مقاله به راه‌های کاهش مصرف قند، که بتوانیم به سادگی مصرف قند را در زندگی خود کاهش دهیم پرداختیم.

راه‌های کاهش مصرف قند

۱) کاهش مصرف نوشیدنی‌های شیرین

برای افرادی که طرفدار نوشیدنی‌های شیرین، نوشابه‌های گازدار، ورزشی یا انرژی‌زا هستند این مرحله می‌تواند کمی مشکل باشد، اما به یاد‌ داشته‌ باشیم که در برخی از قوطی‌های نوشابه ۸ تا ۱۰ قاشق قند وجود دارد!

یعنی حتی اگر تعداد کمی از این نوشیدنی‌ها بنوشیم همچنان مقدار زیادی قند مصرف می‌کنیم.

اگر کنار گذاشتن نوشیدنی‌های شیرین برای‌مان کار سختی است این راهکار را امتحان کنیم: یک لیوان تمیز برداریم و داخل آن ۱۰ قاشق چای‌خوری شکر بریزیم و سعی کنیم کمی از آن بنوشیم یا حتی بدون چشیدن و تنها دیدن این میزان شکر در یک لیوان می‌تواند کمک‌‏مان کند تا واقعیت این نوشیدنی‌ها را ببینیم و راحت‌تر به آن‌ها نه بگوییم.

لازم نیست به یک‌باره عادت‌‌های خود را ترک کنید، به تدریج می‌توانیم با جایگزین کردن آب آشامیدنی یا نوشیدنی‌های طبیعی به راحتی باعث کاهش مصرف قند شویم.

۲) دسر سالم‌تری جایگزین کنیم

مصرف قند را کاهش، اما دسرمان را هم بخوریم! با یافتن گزینه‌های سالم‌تری که با قند پر نشده باشند و با چند جایگزینی ساده، می‌توانیم دسر سالم خود را داشته باشیم. مثل بستنی‌های سالمی که در خانه می‌توانیم درست کنیم، مغزیجات، میوه‌های تازه، شکلات تلخ و یا حتی شیرینی‌های خوشمزه رژیمی که می‌توانند گزینه‌های خوبی برای میان‌وعده یا دسر در یک برنامه غذایی سالم باشند. باشند.

کاهش  مصرف قند

۳) مربا را از سفره خود حذف کنیم

اگر به دنبال راهی برای کاهش مصرف قند هستیم بهتر است اول از همه نگاهی به میز صبحانه خود بیندازیم. مربا و مارمالادها می‌توانند مملو از قند (برخی از انواع آن‌ها از ۶۰% قند درست شده‏‌اند) باشند.

با برچسب‌ روی محصولات که نوشته شده برگرفته از میوه گول نخورید. حتی مرباهایی هم که از میوه درست شده‌اند هم حاوی مقدار بسیار زیادی قند هستند که یعنی این مرباها میزان بالاتری از قندهای میوه‌ای هم دارند.

۴) از سس استفاده نکنید!

متاسفانه اکثر سس‌هایی که در فروشگاه‌ها به فروش می‌رسند حاوی مقدار زیادی قند هستند. سعی کنیم برای سالادمان از آب لیمو یا سرکه سیب سرخ استفاده کنیم.

۵) میان وعده‌های خوشمزه و سالم داشته باشیم

در یک تغذیه سالم به جای میان‌وعده‌های ناسالم و به منظور تقویت انرژی‌مان، یک میان‌وعده سالم و لذیذ را امتحان کنیم. حمص و کمی سبزیجات با برگ سبز، میزان انرژی را بالا می‌‏برد و مقداری پروتئین هم می‌تواند به حفظ تعادل قند خون‌مان برای مدت طولانی کمک کند.

شاید کاهش مصرف قند سخت به نظر بیاید، اما بسیار ارزشمند است! احساس نکنید که باید تمام این تغییرات را در یک هفته انجام دهید. سعی کنید آن‌ها را به تدریج در زندگی روزمره خود جا بیندازید.

مطالب
بیشتر