قهوه برای لاغری؛ آیا قهوه به کاهش وزن کمک می‌کند؟
زمان مطالعه: 4 دقیقه
زمان مطالعه: 4 دقیقه

اگر به مصرف قهوه علاقمند هستید جالب است بدانید قهوه برای لاغری تنها در کوتاه‌مدت می‌تواند متابولیسم بدن را افزایش دهد و باعث لاغری می‌شود اما مصرف قهوه برای لاغری در طولانی‌مدت به دلیل عادت کردن بدن، تاثیرش کم‌تر خواهد شد. قهوه حاوی ماده کافئین است که پرمصرف‌ترین ماده روان‌گردان در سراسر جهان شناخته می‌شود. امروزه کافئین به دلیل مزایای خوبی که دارد، در اغلب مکمل‌های چربی‌سوز تجاری استفاده می‌شود. علاوه بر این یکی از معدود مواد شناخته‌ شده‌ای است که چربی‌های موجود در بافت چربی بدن را جذب کرده و متابولیسم را افزایش می‌دهد.

اما آیا واقعا مصرف قهوه باعث لاغری خواهد شد؟ این مقاله نگاه دقیق‌تری به این موضوع خواهد داشت، با ما همراه باشید.

بهترین زمان خوردن قهوه برای لاغری

کافئین چیست؟

کافئین یک محرک خفیف است که آن را در چای، قهوه، نوشیدنی‌های انرژی‌زا، نوشابه و شکلات پیدا می‌کنیم. بسیاری از مردم برای هوشیاری ذهن و بسیاری برای بیدار موندن در طول شب از آن استفاده می‌کنند. کافئین به‌ واسطه مسدود‌کردن یک رشته انتقال‌دهنده عصبی به نام آدنوزین (Adenosine) کار می‌کند. با مسدود شدن آدنوزین، کافئین سبب می‌شود که نورون‌ها تحت تاثیر قرار گرفته و رشته‌های انتقال دهنده عصبی مانند دوپامین و نوراپی‌ نفرین (norepinephrine) منتشر شوند؛ در نتیجه باعث می‌شود که فرد احساس کند انرژی بیشتری پیدا کرده و هوشیارتر شده است.

به این ترتیب قهوه کمک می‌کند که فرد با وجود خستگی، باز هم احساس سرحال بودن کند. در واقع قهوه عملکرد و کارایی فیزیکی فرد را حدود ۱۱ تا ۱۲ درصد افزایش می‌دهد.

اما حالا سوال واقعی مطرح می‌شود، چگونه قهوه و لاغری کنار هم قرار می‌گیرند؟

بهترین زمان مصرف قهوه برای لاغری و ورزش

کافئین عملکرد ورزشی را بهبود می‌بخشد. برای ورزشکاران، مصرف مقدار متوسط کافئین باعث بهبود عملکردشان در انواع ورزش‌ها می‌شود.

در یک مطالعه نشان داده شد که کافئین عملکرد ورزش را ۱۱.۲ درصد افزایش و میزان سختی آن را تا ۵.۶ درصد کاهش می‌دهد.

این بدان معنی است که علاوه بر اینکه کافئین می‌تواند کمک کند که بیشتر و کارآمدتر ورزش کنیم، داشتن یک برنامه غذایی ورزشی کامل و تخصصی نیز عملکرد و نتیجه‌ای بهتر و سریع‌تری به ما می‌دهد.

کافئین استقامت را افزایش می‌دهد

کافئین به اکسیداسیون چربی سرعت می‌دهد و به بدن‌مان کمک می‌کند که چربی را به انرژی قابل استفاده‌ای تبدیل کند.

به همین دلیل بدن‌مان قادر به ذخیره گلیکوژن از کربوهیدرات‌ها می‌شود تا بعدا در تمرینات‌ از آن استفاده کنیم و باعث می‌شود در پایان تمرینات‌مان احساس خستگی کمتری داشته باشیم.

کافئین باعث کاهش درد عضلات می‌شود

مطالعه بر روی ۲۵ مرد جوان نشان داد، هنگامی که قبل از ورزش کردن به ازای هر کیلوگرم، ۵ میلی‌گرم کافئین مصرف می‌کردند، درد ماهیچه‌ای کمتری داشتند نسبت به زمانی که کافئین مصرف نمی‌کردند.

این نشان می‌دهد که مصرف کافئین قبل از تمرین نه تنها در طول تمرین کمک‌مان می‌کند، بلکه باعث می‌شود بعد از تمرین احساس خوبی داشته باشیم.

کافئین متابولیسم را افزایش می‌دهد

میزان کالری که فرد در هنگام استراحت می‌سوزاند، نرخ متابولیک درحال استراحت (BMR) نامیده می‌شود. افزایش نرخ سوخت‌و‌ساز بدن بدین معنا است که فرد آسان‌تر وزن خود را کاهش می‌دهد و درواقع فرد می‌تواند بدون آنکه افزایش وزن پیدا کند، غذای بیشتری مصرف کند.

تحقیقات نشان می‌دهد که کافئین حدود ۳ تا ۱۱ درصد مقدار BMR را افزایش داده و درمواردی که در دوز بیشتری مصرف شود، تاثیر آن بیشتر خواهد بود. جالب توجه است که افزایش متابولیسم در اثر افزایش چربی‌سوزی حاصل می‌شود. اما متاسفانه تاثیر آن در افرادی که چاق هستند، کمتر دیده می‌شود.

یکی از تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف کافئین در افراد لاغر، سبب می‌شود چربی‌سوزی حدود ۲۹ درصد افزایش پیدا کند. این در حالی است که در افراد چاق، این مقدار تنها در حدود ۱۰درصد خواهد بود. همچنین تحقیقات نشان می‌دهد که تاثیر کافئین بر چربی‌سوزی بدن به سن افراد نیز بستگی داشته و این تاثیر در افراد مسن نسبت به افراد جوان، کمتر خواهد بود.

تاثیرات کافئین بر اشتها و کاهش وزن

قابل ذکر است که بدن افراد در طول زمان نسبت به تاثیرات مصرف کافئین، مقاوم می‌شود. در یک مدت زمان کوتاه، مصرف کافئین نرخ سوخت‎‌وساز بدن و چربی‌سوزی را افزایش می‌دهد اما پس از مدتی بدن فرد در برابر تاثیرات مصرف کافئین، مقاوم می‌شود و دیگر مصرف آن، کمکی به چربی‌سوزی نخواهد کرد.

اما اگر در طولانی مدت، مصرف قهوه سبب نمی‌شود که کالری بیشتری بسوزانید همچنان این احتمال وجود دارد که اشتهای شما را کاهش داده و کمک می‌کند که کمتر غذا بخورید. یک مقاله تحقیقی نشان می‌دهد که مصرف کافئین، در کاهش اشتهای مردان موثر است اما در زنان تاثیری نخواهد داشت. این درحالی است که دیگر تحقیقات بیان می‌کنند که مصرف کافئین در اشتهای مردان تاثیری ندارد.

به‌طور کل باید گفت این‌که مصرف قهوه و کافئین در درازمدت باعث لاغری خواهد شد یا نه، به خود فرد بستگی دارد. اما همچنان این نقطه‌ نظر وجود دارد که در طولانی مدت، تاثیر مصرف قهوه کمرنگ خواهد شد.

مراقب سلامتی‌مان باشیم

قبل از مصرف هر محرکی از قبیل کافئین با پزشک خود مشورت کنیم.

قصد ما توصیه استفاده از محرک‌ها نیست، این مقاله کسانی را که قهوه، چایی و مواد کافئین‌دار می‌نوشند را نسبت به انتخاب‌هایشان آگاه‌تر می‌کند. در حالی که استفاده از انرژی و حالت طبیعی بدن‌مان بهترین انتخاب است.

بدن هرکس متفاوت است. بهتر است سعی کنیم از هیچ محرکی ۶-۸ ساعت قبل از خواب‌مان استفاده نکنیم. ایده‌آل‌ترین شکل مصرف کافئین تنها برای زمانی است که واقعا احساس می‌کنیم به آن احتیاج داریم.

 کافئین تنها یک راه (نه لزوما بهترین راه) برای دستیابی به اهداف چندگانه است. قبل از هرچیز لازم است که با متخصص تغذیه و پزشک خود مشورت کنید تا با توجه به عملکرد بدن‌تان بهترین تصمیم را بگیرید.

بیشتر بخوانید؛ انواع قهوه برای لاغری

مطالب
بیشتر